Uni
Pitäisi nukkua 8-10 h
Kysely
7F luokan nukkumaanmenoajoista
Nukkumaanmenoaika
|
tytöt
|
pojat
|
klo 21 tai aiemmin
|
2
|
|
21.30
|
2
|
1
|
22.00
|
1
|
1
|
22.30
|
2
|
|
23.00
|
1
|
|
23.30
|
1
|
|
24.00
|
1
|
|
0.30
|
||
1.00
|
||
1.30 tai myöhemmin
|
2
|
Jos
koulu alkaa klo 8.30: moni ei ehdi nukkua 8-10 h niin kuin olisi tarpeen.
Miten koulu voisi
vaikuttaa oppilaiden unen riittävyyteen?
Koulu voisi alkaa myöhemmin. Aikaisintaan klo 9.30.
:
Perustelut:
-Oppilaat jaksaisivat
opiskella paremmin (uni vaikuttaa keskittymiskykyyn, muistiin ja oppimiseen.
-Murrosikäisen
unentarve lisääntyy ja hormonit vaikuttavat unirytmiin.
-Väsymys
koulun aikana vähenisi.
Oppilaan
liikuntasuunnitelma
TEHTÄVÄ:
Laadi realistinen liikuntasuunnitelma itsellesi ja opettajalle. Suunnitelman
tulee kohottaa kunnon eri osa-alueita (kestävyys, liikkuvuus, voima, nopeus,
taito ja luusto).
- (oppilaiden opettajalle laaditun
liikuntasuunnitelman toteutus löytyy sivulta www.opeliikkuu.blogspot.fi). Tässä esimerkki oppilaan
liikuntasuunnitelmasta.
Suunnitelma:
MA: Kävely
(4-5h tai enemmän), liikuntatunti (75 min, juoksu tai kävely), pyöräily
tallille (4 km / 15 min).
TI:
Ratsastus (1-1,5 h), pyöräily tallille (4km)
KE: Koirien
lenkitys (20 min), pyöräily tallille (4 km) kävely/ juoksu (3h)
TO:
Ratsastustunti (1,2 h), venyttely (20 min), pyöräily kouluun (3km)
PE:
Ratsastus (1h) (kävely/juoksu 5-6 h, pyöräily koululle 3 km)
LA:
Kävely/juoksu (8-9h) ratsastus (1h)
SU: Kävely /
juoksu / ratsastus (6h), pyöräily tallille 4km
Perustelut:
-
Ratsastus
kehittää jalkoja, aivoja, käsiä, selkälihaksia (voimaa, taitoa ja kestävyyttä)
-
Pyöräily kehittää
kestävyyttä, jalkojen voimaa
-
Kävely / juoksu
kehittää kestävyyttä ja luustoa
-
Venyttely
kehittää liikkuvuutta
Miten suunnitelma toteutui?
MA: Kävelin 4-5h, lisäksi liikkatunti.
Kävelin 45 minuuttia, en pyöräillyt koska oli kylmä ilma ja pääsin mopolla
tallille. Ratsastin 1 h. Pyöräilin kouluun, oli ärsyttävää… (Joka päivä
pyöräily kouluun on ihan kivaa mutta välillä se ei ole kivaa).
TI: Oli tunnit niin en pystyny
ratsastamaan. En menny tallille koska en saanut. Juoksutin sen sijaan meidän 4
koiraa. Tuntui kevyeltä juosta koirien kanssa. Pyöräilin kouluun.
Ke: Kävin lenkillä 15 min per koira (=
4 x 15 min = 1h). Pyöräilin tallille, ei ollut paha. Kävelin ja juoksin
välillä… yleensä tallilla tehdään niin.
TO: Olin ratsastustunnilla. Oli
jälleen kerran ihan huippua! Venyttelin kotona 15 minuuttia. Vähän kävi
paikkoihin.
PE: Ratsastin 1h maastossa. Oli kivaa!
Kävelin/juoksin varmaan 5-6 h. Pyöräily kouluun oli ihan kivaa.
LA: kävelin/juoksin varmaan 7-8 h. : /
Ratsastin 2 h ja oli taas kivaa.
SU: Kävelin/juoksin varmaan 5-6 h,
ihan kiva. Ratsastus 1h (parasta!). Autolla tallille koska It ja sato
vettä.
Istuminen
Koulun tuolit eivät ole
hyviä istumiseen. Niissä ei ole käsinojia ja joillakin oppilailla jalat eivät
yllä tukevasti maahan. Fysioterapeutit ja lääkärit suosittelevat ratsastuksen
omaista istumista tai välttämään 90 asteen istumiskulmaa. Tutkimustulokset viittaavat kaikki siihen että
pitkää yhtäjaksoista istumista pitäisi välttää. Liiallinen istuminen on siis
haitallista.
Istuminen
Ihmisen ei olisi hyvä istua yli 60 minuuttia. Mutta kuitenkin koulujen
oppitunnit kestävät 75 minuttia. Yli 60 minuutin istuminen on terveydelle
haitallista. Asialle on tehtävä jotain!
Ehdotuksia:
-
Pidetään keskellä tuntia jumppatauko
-
Opettajat keksivät jotain tekemistä tunnilla missä pitää nousta ylös
Istumisasento:
Hyvässä työskentelyasennossa kyynärvarret ovat tuettuina, ranteet
suorina, niska suorana, hartiat rentona, jalat tukevasti lattialla ja näyttö
(tai kirja) silmien alapuolella. Selkänojan on tuettava myös ristiselkää ja
tuolin istuinosan reisiä.
Toivottavasti asialle tehdään jotain!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti