Rautakaupassa
TET eli
Työelämään tutustuminen on useilla yläkouluilla järjestetty jakso, jolla
nimensä mukaisesti oppilaat saavat tutustua työelämään ja joihinkin ammatteihin.
Olin TET- jaksolla Iijoen raudassa, jossa saimme tutustua rautakaupan arkeen ja
kauppiaan työhön. Yhtä aikaa meitä oli Iijoen raudassa viisi poikaa, joten
hommia ei ollut kokoajan kaikille tarjolla, mutta kaikki saivat varmasti tehdä
ainakin välillä jotakin. Saimme mm. kasata lumilinkoja, inventoida, purkaa
tulevaa lastia, hyllyttää tavaroita ja auttaa asiakkaita opastamalla ja esim.
nostamalla ostettua tavaraa kyytiin. Mukavinta TET- jaksolla oli mielestäni
lumilinkojen kasaaminen, ja ärsyttävää oli inventoiminen, koska se oli tylsää
ja siinä tuli selkä kipeäksi kyyristelyn takia.
TET- viikko alakoulussa
Minä vietin
oman TET- viikkoni Haminan ala-asteella. Olen lähes aina haaveillut opettajan
ammatista ja juuri sen takia koululle TET: iin meneminen oli luonnollinen
ratkaisu. Syy siihen miksi valitsin juuri Haminan koulun, eli koulun jota olen
itsekin käynyt, oli käytännön syistä johtuva. Lyhyet ”työmatkat” lyhensivät
päivän pituutta kivasti ja muutenkin päivät olivat odotettua lyhyemmät. TET- viikko
koululla oli mahtava, vaikka välillä minulle lankesi joitakin hiukan
epämiellyttäviä työtehtäviä, kuten vaikkapa jalkapallojen täyttäminen. Pelkäsin
tätä työtehtävää todella paljon, vaikka se kuitenkin onnistui lopulta hyvin ja
sain siitä jopa kehuja. Kun sitten lopulta pääsin neuvomaan ihania pieniä oppilaita
tunnilla, tajusin kuinka ihanaa opettajana työskentely voisi olla. Tunnilla
auttamisen ja jalkapallojen täyttämisen lisäksi, sain mm. kirjoittaa oppilaiden
tekstejä puhtaaksi tietokoneella ja tehdä lukukortteja. Viikko meni nopeasti ja
jäin kaipaamaan joka hetkeä. Kun kavereiden kanssa puhuimme TET- viikosta,
tulimme kaikki siihen tulokseen, että olisi TET saanut kestää kaksikin viikkoa.
Etenkin 9.luokkalaisten kohdalla TET- paikan valinnassa piti ottaa huomioon
omat ammattisuunnitelmat. Itseni kohdalla olin aina ajatellut, etten ikinä
haluaisi olla luokanopettaja, vaan halusin olla aineenopettaja.. TET- viikolla
kuitenkin tajusin, ettei luokan opettajana oleminenkaan olisi välttämättä paha
vaihtoehto.
TET- jakso Haminan päiväkodissa
TET- jakso
oli mukava ja tekemistä riitti ja sain tehdä kaikkea mahdollista eikä mitään
epämukavaa tapahtunut. Sain aloittaa kaikkea mahdollista toimintaa lapsille ja
olla esimerkkinä heille. Mitään vaikeaa työtä ei ollut, jos sosiaaliset taidot
olivat hanskassa mutta yllättävän rentoa työtä se oli.
Sekatyömiehen hommissa
Olin TET: issä
viime viikolla työmiehen kanssa. Ensin katselin tarkasti miten hän hommat teki
ja sitten itsekin pääsin jo kunnolla töihin kiertelimme pikku hommia milloin
missäkin .Maanantaina se alkoi yksiön maalaamisesta ja parketin ja kaapin
asentamisesta. Tiistaina kannoimme 6 uutta kodinkonetta peräkärryyn ja
kuljetimme ne eri asuntoihin ja toimme vanhat kodinkoneet peräkärryyn
kierrätykseen vietäviksi eli yhteensä 12 kannettavaa. Siinä menikin koko päivä.
Keskiviikkona piti saunan keittiöön viedä 50 viinilasia, 50 kahvikuppia, 50
normaalilasia, 50 lautasta, aterimia ja kaikkia ruokailuvälineitä. Torstaina ja
perjantai-aamulla kävimme vaihtamassa wc-pytyn asuntoon ja sitten menimme
kerrostaloon jossa oli tapahtunut vesivahinko kun vessan pytyn säiliö oli
mennyt rikki. Jouduimme piikkaamaan piikkaus koneella kovia laattoja irti n .70
neliön edestä se oli todella kova homma, sen jälkeen hioimme hioma-koneella
lattiasta kaiken liiman tasoitimme lattian ja laitoimme uudet laatat.
Punaisella ristillä
Olin TET: issä
SPR:n kierrätysmyymälässä. Siellä oli ihan mukavaa ja sain tehdä kaikenlaisia
pikkutöitä, kuten lahjoituksena tulleiden tavaroiden hinnoittelua, tavaroiden
hyllyyn viemistä ja myymälän yleisen siisteyden ylläpitämistä. Aika useasti ei
kuitenkaan ollut mitään tekemistä, joten silloin vain kävelin myymälää ympäri
tai istuskelin jossakin odottaen töitä. Opin siellä sosiaalisia taitoja, koska
aika usein piti kysyä apua, jos en vaikka tiennyt minkä hinnan annan jollekin
esineelle. Opin myös hieman arvioimaan esineiden ja tavaroiden hintaa ja arvoa.
Päiväkerhossa
Olin TET: issä
seurakuntatalolla lasten päiväkerhoilla. Työ vaikutti hyvin rennolta, mutta
välillä hieman tylsältä. Sain tehdä hienoja vihreitä kirjekuoria, mutta
enimmäkseen istuin sohvalla ja odottelin josko joku haluasi että pelaisimme
yhdessä tai lukisin kirjaa. Tomppa - kirjat olivat suuressa suosiossa! TET
-paikka ei ollut minulle kovin hyödyllinen koska en aio kyseiselle alalle eikä
siellä oppinut oikeastaan mitään uutta. TET- jakso oli ihan okei, ja kivempi se
oli tuolla olla kuin koulussa. Mutta sellainen työpaikka, jossa olisi ollut
enemmän tekemistä, olisi ollut kivempi.
TET jakso Hopeasepän pajalla
Olin TET: issä
Mauri Haapamäen pajalla. Sain tehdä itse sormuksia Maurin opastuksella. TET -jakso
oli mukava ja sain seurata hopeasepän työtä. Valitsin TET -paikan koska tykkään
tehdä kädentaitoa vaativia töitä.
Tatuoimista oppimassa
Erään
oppilaan kertomus. Olin TET- jaksolla oppimassa tatuoimista. Työnantajani oli
mukava ja huumorintajuinen. Työtehtävänäni oli kuuntelua kun työn antajani
neuvoi minua tatuoiden jäljennyksestä ja harjoittelusta. Hygieenisyys on
tatuoinnissa kaiken A & O. Tatuoidessa käytimme kumi hanskoja ,koska muste
oli tosi tahrivaa ja sotkevaa. Ensiksi piirsimme siirtokalvolle / paperille
kuvan, joka myöhemmin tatuoitaisiin harjoitusnahkaan. Levitimme geelimäistä
siirtovoidetta harjoitusnahkaan ja painoimme piirtämämme kuvan siihen kiinni.
Sitten otettiin kalvo pois ja alettiin tatuoimaan. Tatuoinnissa on hyvä pitää
tietty rytmi ja hyvä valaistus ja työryhti kohdallaan. Tatuointi neulojen pitää
olla aina steriilit ja uudet kun alat tatuoimaan. Tatuointia värittäessä on
hyvä vaihtaa paksumpi ja uusi neula. Tatuointialalla vaaditaan luovuutta ja
vakaata kättä. Hyvä piirustustaito on myös melko tärkeä. Olin melko tyytyväinen
TET- jaksooni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti