Virtauksen äärellä
Kun olin työpajani oppilaiden ikäinen en nauttinut
vesivärimaalauksesta. Päin vastoin olin alkanut nauttimaan maalaamisesta vasta
kun pääsin hailakoista vesiväreistä eroon öljyvärien myötä. Kuivuttuaan
mitättömän väriset vesivärit nyppyiseksi hinkatulla huonolla paperilla,
suttuiset siveltimenjäljet… Nykyään melkein mikään ei ole mielestäni yhtä
lumoavaa kuin värin arvaamaton leviäminen veden mukana. Tämän täyskäännöksen
myötä opetan mielelläni vesiväri- eli akvarellimaalausta tavoitteenani tuoda
esiin tekniikan iloja, ominaispiirteitä ja kauneutta. Siinä missä omat
koulumuistoni vesivärin kanssa olivat pilalla, kun lähestyin vesiväriä tarkat
tavoitteet ja maalausjäljen kontrollointi mielessäni, haluaisin itse korostaa
vesivärin yllätyksellistä kauneutta, joka tulee esiin vain kun sitä ei yritä
liikaa hallita.
Vesiväriin sopivana teemanamme oli Iijoki – virtaava vesi
niin ikään. Tavoitteenamme oli luoda Valtarin koululle pysyvä julkinen
taideteos, johon jokainen työpajaan osallistuva toisi mukaan oman osuutensa.
Minulta pyydettiin Iijokeen liittyvää työpajaa, sillä vietin viime kesän sen
parissa poikkitaiteellisessa I love Iijoki -projektissa. Olen soutanut Iijoen
alas merelle niiltä osin kuin se oli mahdollista ja nähnyt sen vaihtuvan
luonteen. Iissä tavoitteenamme oli tavoittaa jotakin juuri Iin Iijoen
luonteesta ja miten se voi näyttäytyä jokivarren asukkaille eli Valtarin koulun
oppilaille.
Aloitimme havainnosta ja lokakuun koleudesta piittaamatta
katselimme puolisen tuntia jokea. Vesivärit olivat mukana, jotta pajalaiset
saattoivat tallentaa joen senhetkisiä värejä ja muotoja. Vaikka tavoitteenamme
ei ollut realistinen joen kuvaaminen, aito havainto tuottaa usein mielenkiintoisempia
tuloksia kuin pelkkä mielikuva. Mielikuvituksen käyttö sallittiin ja
toivotettiin tervetulleeksi, mutta havainto toi esimerkiksi joen aaltojen
muotoihin mielenkiintoisia variaatioita ja värimaailmamme oli lopulta kaukana
kliseisestä veden sinestä. Vesi ei ole sinistä vaan heijastaa ympäristönsä ja
tulkitsijoidensa värejä.
Koululle palattuamme esittelin omassa työskentelyssäni
käyttökelpoisimmat lempitekniikkani, joita toivoin oppilaiden kokeilevan
mahdollisten muiden kokeilujen lisäksi. Jokaiselle oppilaalle oli varattu
hyvälaatuinen iso puuvillapaperi. Hyvä paperi on märkätekniikoissa merkittävä,
sillä se kestää muokkaamista, pesemistä ja vedellä lotraamista sekä toistaa
värit kauniisti. Jokaisen tehtävänä oli lopulta valita maalauksistaan kaksi
aaltoa, jotka tulisivat osaksi yhteistä teosta.
Moni vaikutti pääsevän käsiksi värin valuttelun lumovoimaan.
Ainakin itse olin syvästi vaikuttunut kauniista ja monipuolisista kokeiluista
sekä rohkeista värivalinnoista. Lopputulokset puhuvat puolestaan, vaikka
akvarellin luonteeseen kuuluukin värien haalistuminen ja tasoittuminen
kuivumisen myötä. En olisi uskonutkaan miten erilaisia vivahteita
maalaamistekniikasta voi saada irti. Näin paljon myös sellaista jälkeä mitä en
itse olisi osannut tehdä eikä kyse aina olekaan vesivärin kanssa osaamisesta
vaan rohkeudesta kokeilla ja antaa veden virran viedä ja tehdä temppunsa.
Otin omaksi tehtäväkseni teoksen koostamisen, koska arvasin
sen olevan aikaavievä prosessi, joka olisi hankala toteuttaa ryhmätyönä. Palasten
sommittelu joeksi oli jännittävä palapeli ilman minkäänlaisia kokoamisohjeita.
Kiinnittelin sinitarralla palasia seinälle ja alun hikikarpaloitten jälkeen
palaset löysivät hiljalleen paikkansa. Olin pohtinut joudunko hieman
leikkelemään palasia, jotta ne asettuisivat virtaan, mutta koska
mielenkiintoisia muodostelmia syntyi ilmankin leikkelyä, päätin välttää sitä
mahdollisimman paljon. Suurin osa palasista pääsi siis mukaan sellaisenaan,
muutamassa kohdassa trimmasin hieman. Valitettavasti ihan kaikki palaset eivät
mahtuneet mukaan, sillä sommiteltava seinäpinta-ala ei ollut kovin suuri.
Aaltoihin sai myös kirjoittaa pinnan alle viestejä sanoin ja
kuvin. Kun lakkasin palasia Valtarin koulun aulan seinään huomasin näiden
viestien kutkuttavan pieniä katselijoita, jotka olivat tarkkasilmäisiä
huomaamaan yksityiskohdat. Merenneidon pyrstö katoaa pinnan alle, mutta löytyy
kuulema toisesta palasesta. Aikuisemmat ihastelijat kehuivat raikasta
kokonaisuutta ja heleää värimaailmaa. Monipuolinen teos virtaa läheltä ja
kaukaa tarkasteltuna sekä sopii mainiosti jo aulatilassa ennestään olevaan
Helena Kaikkosen teokseen.
”Rikas rakas joki” lukee pieni viesti yhdessä palasista. Se
on hyvä tiivistys Iijoen merkityksestä sen ympäristölle.
Anni Arffman, kuvataiteilija
Teoksen ovat toteuttaneet Valtarin koulun 9.luokkalaisten
kuvataideryhmät yhteistyössä kuvataiteilija Anni Arffmanin kanssa. Lokakuun
lopussa toteutettu työpaja kuuluu Luovasti läpi lukkarin -toimintaan, joka
mahdollistaa taiteilijayhteistyön Iin alueen kouluissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti