torstai 28. huhtikuuta 2016

Ilmiöpohjaista geometrian opiskelua kansainvälisesti - Eratosthenes Experiment

Valtarin koulun 7F osallistui tänä keväänä matematiikan opettajansa Jukka Ervastin johdolla kansainväliseen Eratosthenes Experiment –mittaustapahtumaan tarkoituksena selvittää maapallomme ympärysmittaItse mittaustapahtuma toteutettiin ryhmissä kevätpäivän tasauksena 21.3.2016, jolloin auringon asema Maan suhteen mahdollisti tarvittavien mittausten tekemisen.

Mittaamista varten tarvitsimme yhden metrin mittaiset puusauvat, jotka teknisen työn opettaja Kari Ollankedon avustuksella saatiin helposti mitattua ja valmistettua käsitöissä.
Eratosthenes Experiment –yhteisön kautta koulut saivat sopivien kumppaneiden yhteystiedot mittaustulosten jakamista varten. Ennen mittauspäivää saimmekin jo kaksi yhteydenottoa, toisen Kreetan saarelta Kastellista ja toisen Pohjois-Kreikan Komotinista. Oppilaat saivatkin tosissaan jännittää, tuleeko aurinko paistamaan mittauspäivänä, sillä mittauskohteena oli metrin sauvasta lankeavan varjon pituus.

Luukas valmistautuu mittausta varten.

Mittaustuloksia vaihdettiin kahden maantieteellisesti meidän kanssa samalla pituuspiirillä sijaitsevan koulun kanssa, jonka jälkeen loppu olikin melkein pelkkää matikkaa. Office 365 -oppimisympäristön, trigonometrian ja karttaohjelmien avulla saimme tarvittavat tiedot ja laskut laskettua. Maapallon ympärysmitaksi saimme 39 472 km  ja 40425 km. Maapallon ympärysmitta on tämän hetken tietämyksen mukaisesti n. 40 008 km pisintä pituuspiiriä pitkin ja 40 075 km päiväntasaajaa pitkin, joten pääsimme todella lähelle oikeaa tulosta!

Matikan osalta 7 -luokkalaiset pääsivät tutustumaan jo ysiluokan asioihin, joten laskuissa turvauduttiin taulukkolaskentaohjelman apuun. Mittaus onkin hyvä toistaa seuraavina vuosina, jolloin itse asian teoreettista tarkastelua voidaan käydä monipuolisemmin läpi, kun matemaattiset pohjatiedot ovat lisääntyneet.
Sää suosi toiminnallisen matikan oppijoita mittaustapahtumassa.

Eratosthenes Experiment –opetustehtävä kuuluu eurooppalaisten tiedeopettajien Inspiring Science Education –portaalin projekteihin. Kokonaisuutena tehtävä mahdollisti useiden oppiaineiden välisen yhteistyön, kuten englannin, maantiedon, matematiikan ja käsityön sekä sisälsi käytännössä uudessa tulevassa opetussuunnitelmassa korostuvia laaja-alaisen osaamisen aihealueita kuten tieto- ja viestintäteknologiaa ja kansainvälisyyskasvatusta.

Teksti, kuvat ja video: Jukka Ervasti, Valtarin koulun matematiikan ja tieto- ja viestintätekniikan opettaja

Joona esittelee ryhmänsä mittaustuloksia.


2 kommenttia:

  1. Mahtava toteutus; ilmiöpohjaista opetusta käytönnössä! Hyvä Valtari!

    VastaaPoista